the-cause-of-car-engine-oil-burning
21 دی 1401

یکی از مشکلاتی که رانندگان ماشین ها با آن مواجه می شوند، روغن سوزی موتور ماشین است. علت روغن سوزی موتور ماشین می تواند به موارد گوناگونی مرتبط باشد. مواردی مانند خرابی سیلندرها، خوب نسوختن سوخت داخل آن، خرابی یاتاقان ها و مشکلاتی از این قبیل. در صورت بروز این مشکلات باید هرچه سریع تر ماشین خود را پیش یک مکانیک برده تا آن را تعمیر کند. هرگاه از دهانه اگزوز خودرو شاهد خروج دودی آبی رنگ بودید یعنی موتور ماشین شما دچار روغن سوزی شده است. روغن سوزی موتور ماشین وقتی اتفاق می افتد که روغن موتور همراه با سوخت ماشین می سوزد. روغن سوزی موتور ماشین می تواند به دیگر اجزای ماشین نیز صدمه بزند و آن ها را نیز دچار آسیب کند. در ادامه به علت روغن سوزی موتور ماشین و نشانه های آن می پردازیم. همچنین راه کارهایی برای پیشگیری روغن سوزی موتور ماشین ارائه خواهیم داد. 

 

روغن سوزی موتور ماشین

به صورت عمده روغن سوزی موتور ماشین برای خودرو های قدیمی و فرسوده رخ می دهد. خودروهایی که مدت زمان زیادی استفاده شده اند و مسافت های طولانی ای را طی کرده اند. روغن سوزی زمانی اتفاق می افتد که روغن موتور همراه با سوخت ماشین می سوزد. هرچه روغن سوزی موتور ماشین طولانی تر شود، سطح روغن در موتور ماشین پایین تر می آید. هر چه سطح روغن پایین تر باشد روغن سوزی بیشتر می شود. روغن سوزی موتور ماشین صرفاً برای ماشین های قدیمی و فرسوده رخ نمی دهد. این اتفاق ممکن است برای ماشین های جدیدتر نیز رخ دهد. 

 

علت روغن سوزی موتور ماشین

 

روغن موتور ماشین در مسیرهایی که برایش تعیین شده به جریان در می آید. دلیل این کار این است که قطعات دیگر ماشین با یکدیگر دچار اصطکاک نشوند. اگر به هر دلیلی روغن موتور ماشین به قطعات دیگر نرسد که عمده ترین دلیل آن روغن سوزی است، قطعات دچار اصطکاک می شوند و کارایی آن ها از بین می رود. پس اگر روغن موتور بنا به هر دلیلی به محفظه سوخت برسد، با حرارت زیاد در محفظه شروع به سوختن می کند و روغن سوزی موتور ماشین اتفاق می افتد. 

 

انواع رنگ دود‌های خروجی از اگزوز چه معنایی دارند:

 

دود سفید:

 

خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین ممکن است به علت چندین عامل باشد و نه لزوماً به معنای روغن‌سوزی ماشین باشد.


دود سیاه:

 

خروج دود سیاه از اگزوز ماشین ممکن است به دلیل چندین عامل مختلف باشد. در زیر، علل متداول خروج دود سیاه از اگزوز ذکر شده‌اند:

1. ترکیب سوخت نامناسب:
   مخلوط نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق  اگر نسبت هوا به سوخت در مخلوط سوخت و هوا به‌طور نامناسب باشد، ممکن است سوخت کامل نسوزد و دود سیاه تولید شود. این ممکن است به دلیل مشکلات در سیستم تزریق سوخت یا سنسورهای مرتبط باشد.

2. مشکلات در سیستم احتراق:
   اگر سوخت به طور ناکامل سوزد و یا بخشی از سوخت ناسوخته باقی بماند، دود سیاه تولید می‌شود. این ممکن است به دلیل مشکلات در سیستم احتراق، سوخت ناسوخته‌ای که وارد سیلندرها می‌شود، یا مشکلات در سوختوراها باشد.

3. فیلتر هوا یا سیستم تهویه:
گرفتگی فیلتر هوا؛   گرد و غبار ورودی به سیستم تهویه هوا یا فیلتر هوا ممکن است تمیز نباشد و باعث خروج دود سیاه شود.

4. مشکلات در سیستم تزریق هوا:
   اگر هوا به میزان کافی به سیلندرها تزریق نشود، سوخت ناکامل سوخته و دود سیاه تولید می‌شود.


. سوخت نامناسب:
   استفاده از سوخت نامناسب یا کیفیت پایین سوخت می‌تواند به تولید دود سیاه منجر شود.

- بیشتر بخوانید : 3 روش برای تشخیص روغن سوزی خودرو


علائم و نشانه های روغن سوزی موتور ماشین

یکی از بارزترین نشانه های روغن سوزی موتور ماشین دود آبی رنگی است که از اگزوز ماشین خارج می شود. هر چه قدر دور موتور بالاتر برود، روغن بیشتری همراه با سوخت می سوزد در نتیجه دود آبی رنگ نیز بیشتر مشاهده می شود. خروج این دود آبی رنگ هشداری برای شما است که نشان می دهد در موتور ماشین شما مشکلی ایجاد شده است. اما هیچ وقت به دود آبی اکتفا نکنید که روغن سوزی موتور ماشین را نشان می دهد. برخی از ماشین های موجود در بازار فیلتر هایی دارند که این دود آبی را فیلتر می کند. یعنی ممکن است موتور دچار روغن سوزی باشد؛ اما شما آن را مشاهده نکنید و متوجه آن نشوید. بهتر است هر از چندگاهی نسبت به بررسی سطح روغن موتور ماشین خود اقدام کنید. اگر سطح روغن موتور پایین بود ماشین خود را حتماً به یک مکانیک نشان دهید. 
علاوه بر خروج دود آبی رنگ نشانه های دیگری می تواند علت روغن سوزی موتور ماشین شما باشد. 

وجود بوی نامطبوع

اگر از سمت موتور ماشین خود بویی نامطبوع احساس کردید. می تواند علامتی باشد از اینکه موتور ماشین شما دچار روغن سوزی شده است. البته اگر  خیلی حرفه ای باشید و به ویژگی های ماشین آگاه باشید متوجه این بوی نامطبوع خواهید شد. معمولاً هم بوی روغن سوخته به مشام خواهد رسید. 

کاهش مداوم سطح روغن 

هرگاه طی چک کردن موتور ماشین خود متوجه شدید که سطح روغن موتور ماشین نسبت به دفعه های قبلی افت پیدا کرده است؛ یعنی ماشین دچار روغن سوزی شده است. 

چرب شدن شمع های ماشین

اگر هنگام خاموش بودن ماشین نگاهی به شمع های ماشین بیندازید ممکن است متوجه شوید که سر شمع ها حالت چربی پیدا کرده اند. 

کاهش شتاب و افت قدرت موتور ماشین

روغن سوزی موجب می شود تا شتاب ماشین کاهش پیدا کرده و قدرت موتور پایین بیاید. اگر مورد غیر طبیعی ای در این باره مشاهده کردید بدانید که ماشین شما دچار روغن سوزی شده است. 

وجود چربی در دهانه اگزوز ماشین 

اگر در دهانه اگزوز ماشین خود حالتی از چرب بودن را مشاهده کردید می تواند نشانه روغن سوزی موتور ماشین شما باشد. 

علت روغن سوزی موتور ماشین

دلایل متعددی برای روغن سوزی موتور ماشین وجود دارد. همان طور که اشاره کردیم روغن موتور موجب می شود تا اصطکاک میان اجزای دیگر ماشین رخ ندهد. روغن موتور همچنین باعث روان کار کردن قطعات می شود و خاصیت پاک کنندگی نیز دارد و ناخالصی ها را جذب می کند. اما چه علتی باعث می شود که روغن به درون محفظه احتراق وارد شود و روغن سوزی موتور ماشین اتفاق بیافتد؟ 
این اتفاق از محفظه فوقانی پیستون ماشین اتفاق می افتد. روغن با سوخت ماشین و هوا ترکیب می شود و با جرقه شمع می سوزد. ورود روغن به محفظه سوخت دلایل مختلفی دارد: 

 

  • ساییدگی لاستیک گیت
  • ساییدگی لاستیک گیت
  • خراب شدن یاتاقان ها 
  • خراب شدن شاتون ها
  • اصطکاک زیاد گیت سوپاپ 
  • خوردگی کاسه نمد ماشین
  • نشتی روغن از واشر سرسیلندر ماشین 
  • روغن موتور بی کیفیت 
  • خرابی یا شکستگی رینگ یا رینگ های پیستون 
  • خوردگی و ساییدگی جداره سیلندر
  • کاهش روغن موتور در دور بالای بعضی از ماشین ها

 

رفع مشکل روغن سوزی موتور ماشین

روغن سوزی موتور ماشین از رایج ترین مشکلات خرابی ماشین است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نباید نسبت به روغن سوزی ماشین خود کاهل باشید. برای رفع مشکل روغن سوزی موتور ماشین به ابزار مخصوصی احتیاج است. مکانیک ها از این ابزارها مثل کمپرس سنج استفاده می کنند تا علت روغن سوزی موتور ماشین و موقعیت دقیق بروز آن را پیدا کنند. سپس بعد از پیدا کردن مشکل شروع به تعمیر می کنند. اگر ماشینتان با روغن سوزی مواجه شد فوراً به یک متخصص مراجعه کنید و سر خود اقدام به تعمیر ماشین نکنید. 

 

درباره ی عمر مفید روغن موتور بیشر بدانید!

 

اگر علت روغن سوزی موتور ماشین شما خارجی باشد، یعنی مشکل از خود موتور نباشد، شانس بسیار زیادی نسیب شما شده است. برای مثال اگر مشکل از فیلتر روغن یا درپوش پرکننده باشد فقط باید قطعات خراب را جایگزین قطعات سالم کنید که بسیار مقرون به صرفه تر و سریع است. اگر لازم به تعویض قطعاتی همچون درپوش سوپاپ یا واشر بود، تعویض این قطعات را به مکانیک بسپارید؛ زیرا به دقت و مهارت زیادی احتیاج دارد. اگر اشتباه نصب و بسته شوند ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورند. در صورتی که علت روغن سوزی موتور ماشین داخلی باشد، تعمیرات داخل موتور بسیار پرهزینه و پیچیده خواهد شد. 
یک نکته حائز اهمیت این است که هنگام خرید ماشین دست دوم به سطح روغن ماشین توجه داشته باشید و آن را چک کنید قبل از خرید؛ زیرا روغن سوزی موتور معمولاً در ماشین های کارکرده و قدیمی دیده می شود. با کمترین هزینه می توانید این تست را انجام دهید سپس نسبت به خرید آن ماشین اقدام نمایید. 

پیشگیری از روغن سوزی موتور ماشین

همیشه گفته اند پیشگیری از هر ضرر مایه منفعت است. برای اینکه ماشینتان دچار روغن سوزی نشود باید حواستان به زمان تنظیم و بررسی روغن موتور ماشینتان باشد. در این صورت است که شما از وقوع روغن سوزی موتور ماشین خود پیشگیری خواهید کرد. روش ها و نکته هایی وجود دارد که به کمک شما می آیند تا از روغن سوزی موتور ماشین خود پیشگیری کنید. 
همیشه مراقب سطح روغن موتور باشید. اگر دیدید به صورت مشکوک و غیرعادی از سطح آن کم شده، روغن سوزی موتور را چک کنید تا به باقی قطعات ماشین آسیب نرساند. 
اگر از روغن موتور های با کیفیت و استاندارد استفاده کنید می توانید از روغن سوزی موتور ماشین پیشگیری کنید.  همچنین با تحقیق و پرس و جو مطمئن شوید که روغن موتور مخصوص ماشین شما کدام است تا از همان روغن موتور استفاده کنید. 
هرگاه خواستید موتور ماشین خود را تمیز کنید از اسپری های تمیزکننده مخصوص استفاده کنید. ممکن است بعضی افراد به اشتباه به شما توصیه کنند که موتور ماشین خود را با گازوئیل بشویید. اما ابداً دست به همچین کاری نزنید؛ زیرا ممکن است گازوئیل خسارات متعددی برای شما به بار بیاورد. 
به موقع نسبت به تعویض فیلتر روغن موتور خود اقدام نمایید. قبل از بستن فیلتر آن را با روغن پر کنید. فیلتر کثیف کارکرد روغن را پایین می آورد و باعث می شود تا روغن ناخالصی های قطعات دیگر را تمیز نکند و برای آن قطعات مشکل ایجاد شود. 
ترموستات به طور خودکار دمای موتور را تنظیم می کند؛ پس خودتان ترموستات را باز نکنید. اگر ترموستات را باز کنید تنظیمات دما دچار اختلال می شود. این اختلال دما بر روی سطح روغن موتور نیز تأثیر می گذارد و آن را تغییر می دهد. در نتیجه موتور ماشین دچار روغن سوزی می شود. 
برای کاهش آسیب های ناشی از روغن سوزی موتور ماشین، مکمل هایی برای پیشگیری از روغن سوزی تولید شده اند. از این مکمل ها می توانید استفاده کنید تا از روغن سوزی موتور ماشین خود جلوگیری کنید. 
افزودنی های شیمیایی دیگری جز روغن موتور وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید. این افزودنی ها سبک اند و نسبتاً قیمت پایینی دارند. 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...