hydrolic-types
23 مهر 1401

 

اصولا خودروها برای اینکه بتوانند عملکرد درستی از خود نشان دهند به تجهیزات و امکانات زیادی نیازمند هستند. یکی از مهم ترین این امکانات، روغن هیدرولیک است. این روغن به طور مستقیم بر روی کارکرد فرمان خودرو تاثیر می گذارد و چرخاندن و به حرکت درآوردن آن را بسیار آسان و راحت می کند. بنابر این توضیحات می توان گفت انتقال قدرت و روان تر کردن فرمان خودرو از مهم ترین وظایف روغن هیدرولیکی است. از آن جایی که این روزها استفاده از روغن هیدرولیکی در بین صاحبان خودرو افزایش چشمگیری داشته برآن شدیم تا در این مطلب از اروند شهاب درخصوص این روغن و انواع آن صحبت کنیم.

روغن هیدرولیک چیست؟

 

روغن هیدرولیک، یک نوع ماده شیمیایی است که برای گرمایش و سرمایش موتور طراحی شده است. بد نیست بدانید که برای ساخت این محصول از مقدار زیادی افزودنی ضد سایش و شیمیایی استفاده می شود. به همین دلیل نیز انتقال نیرو در خودرو های هیدرولیک خیلی راحت تر از خودرو های معمولی است و با انتخاب آن ها احتمال بروز حادثه های جاده ای به صورت قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند البته نا گفته نماند که روغن هیدرولیک در حال حاضر در  دو نوع مختلف نفتی و سنتتیک به بازار عرضه می شود. هریک از انواع آن دارای خواص و کاربردهای متنوعی هستند. بهتر است بدانید که از روغن هیدرولیک تنها برای انتقال قدرت به فرمان خودرو استفاده نمی شود. این روغن کاربردهای رایجی در صنایع دارد که برخی از آن ها عبارتند از:  کاربرد در خودروهای سنگین، کاربرد در جرثقیل، کاربرد در پمپ، کاربرد در جک و... در ادامه با  خواص و کاربردهای روغن هیدرولیک نفتی و سنتتیک آشنا میشویم:

روغن های هیدرولیک سنتتیک (مصنوعی):

یکی از بهترین انواع روغن هیدرولیک، روغن هیدرولیک سنتتیک است. این محصول در رده بهترین و مرغوب ترین محصولات بازار قرار دارد و از لحاظ کارایی واقعاً فوق العاده است. جالب است بدانید که مهم ترین مزیت آن نیز این است که از متریال طبیعی و مرغوب ساخته می شود و با طبیعت کاملاً سازگاری دارد. به همین دلیل نیز با قیمت بسیار بالایی به بازار عرضه می شود و در رده محصولات گران  قیمت بازار به شمار می آید.

روغن های هیدرولیک نفتی (معدنی):
نوع دیگری از روغن های هیدرولیکی وجود دارد که به آن ها روغن هیدرولیکی نفتی می گویند. این نوع روغن های هیدرولیکی همان طور که از نام آن ها نیز مشخص است، با استفاده از مواد نفتی و غیر طبیعی ساخته می شوند. به همین دلیل نیز  اکثر استاندارد های لازم را ندارند و به شدت به طبیعت آسیب می زنند. 

 

انواع روغن هیدرولیک :



روغن هیدرولیک های HH

اولین نوع از روغن هیدرولیک ها، روغن هیدرولیک های HH هستند که ساختار معمولی دارند و برای خودرو های ساده که از لحاظ فناوری در رده پایین تری قرار دارند، مناسب اند.

روغن هیدرولیک های HL

 

نوع دیگری از روغن موتور ها، روغن موتور های هیدرولیک HL هستند. این نوع روغن های هیدرولیک با یک سری مواد افزودنی مثل ضد زنگ و ضد اکسیداسیون ساخته می شوند و جزء جدید ترین نمونه های روغن هیدرولیک به شمار می آیند. این نوع روغن های هیدرولیک کارایی خیلی خوبی دارند و بیشتر به روغن های گردشی معروف اند.

روغن هیدرولیک  HM

 

سومین نوع از روغن های هیدرولیک، روغن هیدرولیک های HM هستند. این نوع روغن های هیدرولیک نیز در رده محصولات پر طرفدار بازار به شمار می آیند و برای کار در محدوده زمانی وسیع، بسیار مناسب است.

روغن های هیدرولیک HL 

آخرین محصولی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، روغن هیدرولک HL است. این محصول از بهترین و مرغوب ترین مواد ضد سایش ساخته شده است و به معنای واقعی کلمه کارایی فوق العاده ای دارد. به همین دلیل نیز اکثر خودروسازان آن را تأیید می کنند و در دهه های اخیر محبوبیت زیادی میان مصرف کننده ها به دست آورده است. 

هرکدام از این روغن های هیدرولیک، براساس ویسکوزیته  مشخصی در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند. استانداردترین ویسکوزیته های روغن هیدرولیک در سطوح مختلف عبارتند از: 32، 46، 68، 100. این دسته بندی ها اطلاعات مفیدی از جمله گرانروی در دمای مشخص، نقطه اشتعال، نقطه ریزش و دانسیته روغن را در اختیار شما قرار می دهند. بنابراین آگاهی از اطلاعات و مشخصات شیمیایی و فیزیکی روغن هیدرولیک تاثیر زیادی در انتخاب این محصول دارد.

روغن هیدرولیک در واقع به عنوان یک مایع یا سیال جهت انتقال قدرت در خودرو به کار می رود. از مهم ترین دلایل استفاده از روغن هیدرولیک در خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال قدرت به تمامی بخش ها و قطعات هیدرولیکی خودرو از جمله فرمان خودرو
  • کمک به روان تر شدن فرمان خودرو در حین چرخش و حرکت
  • افزایش سرعت حرکت در قطعات مختلف خودرو

مطالب مرتبط : روغن موتور چیست ؟

 

مزایای روغن هیدرولیک

یکی از دلایل بازار پرفروش روغن هیدرولیک ویژگی ها و مزایای بیشمار آن است. به همین علت تصمیم داریم در این بخش سری به لیست مزایای این روغن انداخته و نکات مثبت و قابل توجه آن را مورد بررسی قرار دهیم. این مزیت ها به شرح زیر هستند:

  • این نوع روغن در مقابل زنگ زدگی بسیار مقاوم است و همین خاصیت یکی از دلایل اصلی محبوبیت روغن هیدرولیک در بازار داخلی است.
  • روغن هیدرولیک از خاصیت ضد خوردگی و ضد اکسایش نیز برخوردار است.
  • قابلیت بسیار بالایی در روانکاری قطعات مختلف خودرو دارد.
  • خاصیت ضد کف قوی ( در روند کار ایجاد کف نمی کند.)
  • از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و برندهای مختلفی آن را با قیمت های مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.
  • از نظر پایداری حرارتی بسیار عالی عمل می کند.
  • عدم وجود افزودنی های حاوی سرب در روغن هیدرولیک
  • خاصیت فیلتراسیون قابل قبول
  • جداسازی هوا از درون روغن
  • این روغن را می توان در احجام و اندازه های مختلف تهیه کرد. در بازار انواع روغن هیدرولیک بشکه ای و سطلی موجود بوده و خریداران به تناسب کاربری و نیاز خود می توانند انواع آن را تهیه کنند.
  • این روغن کاملا در دسترس عموم خریداران قرار گرفته و افراد می توانند از نمایندگی های معتبر، آن را تهیه کنند.

عوامل موثر در عملکرد روغن هیدرولیک

همانطور که می دانید روغن خودرو برای اینکه بتواند عملکرد درستی داشته باشد نیازمند کنترل کیفی و بررسی مداوم است. بی توجهی به این مسئله می تواند خودروی شما را دچار مشکل کند. از عواملی که در عملکرد روغن هیدرولیک بسیار موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقدار ویسکوزیته روغن
  • نوع سیستمی که روغن هیدرولیک در آن به کار می رود.
  • مقدار گرمای کارکرد
  • مقدار جذب رطوبت
  • میزان مقاومت در برابر اکسایش
  • زمان تعویض روغن
  • خاصیت اسیدی روغن

برای اینکه بتوانید از روغن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، بهتر است در گام نخست پیش از خرید محصول از ویژگی های آن مطلع شده و متناسب با شرایط خودروی خود اقدام به خرید کنید. علاوه بر این، هر روغن خودرویی با هر میزان کیفیت، برای اینکه به طور بهینه کار کند، نیازمند بررسی ونظارت مداوم است. از این رو سعی کنید به طور مرتب روغن هیدرولیک استفاده شده در خودرویتان را چک کرده و در زمان مقرر آن را تعویض کنید.

خرید روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از آن دست روغن های بسیار کاربردی و ارزشمند است که این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. از این رو، مجموعه های مختلفی تحت عنوان فروشنده روغن هیدرولیک، اقدام به عرضه این محصول به بازار داخلی می کنند. از آن جایی که کیفیت روغن جزء فاکتورهای بسیار مهم در خرید آن است به شما پیشنهاد می کنیم محصول خود را حتما از مراکز و نمایندگی های معتبر در سراسر کشور تهیه کنید. کیفیت روغن هیدرولیک ضامن سلامت خودروی شما خواهد بود.


 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...