effects-of-not-changing-gear-oil
31 تیر 1402

روغن دنده برای روغن کاری سیستم دنده اهمیت زیادی دارد. این روغن برای کاهش اصطکاک قطعات سیستم گیربکس مفید است و باعث می شود تا سیستم چرخ دنده‌ ها به خوبی عمل کند. این روغن به عنوان حیاتی ‌ترین روغن‌ های مورد استفاده برای خودرو است. اگر با مزایای این روغن ‌ها آشنا باشید، می ‌دانید که چه عملکردی روی سیستم دنده خودرو دارند. در صورتی که این روغن بی ‌کیفیت باشد یا تحت تاثیر نشتی کاهش پیدا کند، چه بلایی سر سیستم گیربکس می‌ آید؟ بهتر نیست برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

روغن دنده و مزیت استفاده از آن برای سیستم چرخ دنده

روغن گیربکس به عنوان یک مایع روان کننده برای چرخ دنده‌ های جعبه دنده استفاده می شود. به کارگیری روغن دنده برای راحتی تعویض دنده‌ ها است. سیستم ‌های گیربکس خود شامل گیربکس ‌های اتوماتیک و گیربکس دستی هستند. هر یک از این گیربکس‌ ها روغن مخصوص به خود را دارند. در هر دو سیستم این روغن برای خنک کردن و انتقال نیرو استفاده می ‌شود. کیفیت واسکازین نیز باید مطلوب باشد تا با غلظت و چسبندگی مناسب و همچنین دارا بودن تمامی مواد افزوده، عملکرد سیستم چرخ دنده را بهبود دهد. برای دسترسی به روغن ‌های با کیفیت هنگام خرید نکات زیادی را باید در نظر گرفت. البته تحت تاثیر شرایط مختلفی این روغن غلظت خود را از دست می ‌دهد. حتی گاهی ممکن است به دلیل نشتی روغن گیربکس کم شود.

روغن دنده به دلیل اصطکاک بالا و طی مدت زمان طولانی حتی ممکن است کیفیت خود را از دست دهد: در چنین مواقعی سیستم چرخ دنده آسیب می ‌بیند. عوارض کاهش کیفیت روغن با عوارض استفاده نکردن از روغن دنده مساوی است: در هر صورت به سیستم دنده آسیب می‌ ‌رسد. اما تنها این سیستم چرخ دنده نیست که درگیر می شود، بلکه دیگر قطعات خودرو نیز آسیب می ‌بینند. با تعویض به موقع، باعث پیشگیری از خرابی سیستم چرخ دنده و به بار آمدن ضرر و زیان‌ های مالی بسیار زیادی شوید.

عوارض تعویض نکردن روغن دنده

عوارض تعویض نکردن روغن دنده به عنوان یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن دقت کرد. عدم توجه به تعویض به موقع روغن، به بخش ‌های مختلفی از گیربکس آسیب می رساند. قطعاً با وجود خسارت ‌های بسیار زیادی که به سیستم وارد می‌ شود، ضرر و زیان بسیاری به بار می ‌آید.

• در صورتی که تعویض روغن دنده به موقع انجام نشود، به چرخ دنده و یاتاقان آسیب جدی وارد می کند. در صورت خرابی چرخ دنده و یاتاقان نیز سیستم کلاج عملکرد خوبی ندارد.
• خودرو لرزش پیدا می‌ کند. در این صورت هنگام رانندگی، رانندگان تمرکز خود را از دست می‌ دهند.
• بالا رفتن دور موتور از دیگر عوارض تعویض نکردن روغن دنده محسوب می‌ شود. این افزایش دور موتور خود مهمترین عامل خرابی بسیاری از قسمت‌ های خودرو است.
• هنگام تعویض دنده به مشکل بر می ‌خورید. گاهی ممکن است دنده ‌ها به حالت لغزنده باشند. حتی گاهی نیز هنگام عوض کردن دنده صدای تق تق می‌ شنوید. حتی در مواقعی دنده جا نمی‌افتد و برای جا افتادن دنده نیاز به نیروی بسیار زیادی است.
• در سیستم گیربکس اتوماتیک، حالت دنده به شدت تغییر می ‌کند. این تغییر ناگهانی و سریع دنده می ‌تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاورد.
• از گیربکس صداهای اضافی می ‌شنوید.‌ این صداها بیشتر در زمان حالت خلاص یا هنگام تعویض دنده ایجاد می ‌شود.
• سیستم گیربکس  مدل ‌های اتوماتیک در هر دو سیستم دستی و اتوماتیک، به شدت داغ می ‌شود. با داغ شدن این سیستم، بخش‌‌ های بسیار زیادی از سیستم چرخ دنده آسیب می ‌بیند. چنین مواقعی بوی سوختگی احساس می‌ کنید.
• در مواقع حساس امکان شکسته شدن دنده‌ ها نیز وجود دارد.

دلیل نشت روغن گیربکس

یکی از رایج ‌ترین مشکلات گیربکس نشتی روغن آن است. زمانی که روغن دنده نشتی پیدا می ‌کند، قطعاً در سیستم گیربکس و چرخ دنده‌ ها مشکلی وجود دارد. گیربکس به عنوان یک مایع با غلظت بالا، ‌روان کننده سیستم است. برای روان کاری و چرب کردن تمامی قسمت ‌های متحرک سیستم از این روغن استفاده می شود. برای مطمئن شدن از نشتی نیز می‌ توانید آن را چک کنید.‌ یک کاسه در قسمت زیر محل نشتی قرار دهید، اگر این لکه به رنگ قرمز بود و بوی نفت می ‌داد، قطعاً نشتی متعلق به روغن گیربکس است. این نشتی باعث کم شدن روغن داخل سیستم چرخ دنده می‌ شود. در صورتی که روغن دنده نیز کاهش پیدا کند، سیستم شدیداً آسیب می‌ بیند. حتی اگر مشاهده کردید که رنگ روغن تیره است و بوی بدی می‌ دهد، زمان تعویض آن است. عوامل بسیار زیادی روی نشتی روغن گیربکس تاثیر دارد. چنانچه آب بندی به درستی انجام نشده باشد، نشتی به وجود می آید. حتی خرابی قسمت کاسه نمد و واشر نیز باعث نشتی می ‌شود. 

عدم نصب صحیح و یا سوراخ شدن به سبب خوردگی روغن، از دیگر دلایل نشتی است. نشتی را باید به موقع کنترل کنید، در غیر این صورت با کم شدن روغن اصطکاک بین قسمت ‌های مختلف سیستم انتقال افزایش یافته و باعث فرسودگی قطعات می شود. این فرسودگی قطعات تنها نتیجه کاهش روغن گیربکس نیست، بلکه مشکلات بیشتر و بزرگتری را در سیستم و در نهایت خودرو به وجود می ‌آورد.

روغن دنده

علائم بی ‌کیفیتی روغن گیربکس

روغن دنده به دلیل حرارت بالای سیستم گیربکس اتوماتیک، ممکن است کاهش یابد. حتی ترکیب ذرات بسیار ریز آهن که به دلیل برخورد قطعات به یکدیگر به وجود آمده، روغن را آلوده می کند. این آلودگی روغن و همچنین کاهش کیفیت آن تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی است: در این صورت باید اقدام به تعویض روغن دنده کرد. اما چه زمانی متوجه شویم که روغن نیاز به تعویض دارد؟ در واقع علائم و نشانه‌ های کم شدن یا کاهش کیفیت روغن دنده چیست؟
• زمانی که گیربکس بیش از حد داغ شود، مشکل مربوط به کاهش کیفیت روغن دنده است. زمانی که روان کاری و اصطکاک توسط روغن به وجود نیاید، این سیستم بیش از حد داغ می ‌کند. این گرما باعث آسیب رساندن به سیستم دنده می ‌شود. در چنین مواقعی روغن دنده بوی سوختگی می ‌دهد.

• زمانی که تعویض دنده به راحتی انجام نشود و هنگام تعویض احساس لغزش داشتید، مشکل از روغن است. بی کیفیتی روغن باعث می ‌شود تا هنگام تعویض، دنده ‌ها لیز بخورند. در چنین مواقعی جابجایی ناگهانی یا حتی افزایش سرعت در دقیقه ایجاد می ‌شود. حتی گاهی صدای ساییدن نیز به گوش می ‌رسد. به دلیل عدم اصطکاک و روغن کاری، قطعات با یکدیگر درگیر شده و شاهد چنین علائمی هستیم. با مشاهده چنین علائمی مطمئن باشید که سیستم گیربکس به شدت آسیب دیده است.
• در صورت کاهش روغن گیربکس، دنده‌ ها با تاخیر تعویض می‌ شوند. کم بودن روغن به دلیل نشتی در سیستم گیربکس نیز خواهد بود. در مواقعی که می ‌خواهید دنده عقب حرکت کنید، خودرو قبل از درگیر شدن کمی مکث کرده و در نتیجه با تاخیر انجام می ‌شود.

سه مورد از نشانه ‌های کاهش روغن گیربکس

• خالی شدن کامل روغن گیربکس باعث می ‌شود، تعویض دنده صورت نگیرد. در صورتی که تعویض دنده انجام نشد می ‌توانید کمی روغن به آن اضافه کنید: قطعاً با این کار مشکل برطرف می شود. اگر در صورت اضافه کردن روغن مشکل حرکت دنده‌ ها حل نشد، بهتر است دیگر قسمت‌ ها را بررسی کنید.

• تعویض نامنظم دنده‌ ها نیز از علائم بی ‌کیفیتی روغن گیربکس است. تعویض دنده‌ ها باید به راحتی و بدون هیچ درگیری انجام شود. زمانی که هنگام تعویض دنده احساس کردید صدای تقه یا کوبیدن می ‌آید، در چنین مواقعی روغن گیربکس سیستم کاهش یافته است. گاهی چنین مشکلاتی به دلیل استفاده از روغن ناسازگار و نامناسب به وجود می ‌آید.

• مهمترین نشانه کمبود روغن گیربکس هشدار چراغ روی داشبورد است. چراغ هشدار داشبورد مجهز به حسگرهای الکترونیکی است که معمولاً در سیستم‌ های مدرن و نسل جدید نصب می ‌شود. هر یک از مشکلات خودرو دارای یک کد مخصوصی هستند. در چنین مواقعی این کد بلافاصله به رایانه ارسال و توسط یک چراغ به شما هشدار داده می ‌شود.

نتیجه
روغن دنده از نظر عملکرد روی سیستم چرخ دنده، اهمیت بسیار زیادی دارد. این روغن‌ ها در دو نوع روغن دنده دستی و روغن دنده اتوماتیک تولید می ‌شوند. اهمیت تنوع این روغن‌ ها برای استفاده سیستم ‌های اتوماتیک و دستی مختلف خودرو است. با اهمیت کاربرد این روغن نیز زمانی آشنا می ‌شوید که از آن استفاده نکنید. حتی زمانی که روغن کیفیت خود را از دست می ‌دهد، مشکلات بسیار زیادی در سیستم چرخ دنده به وجود می آید. در چنین مواقعی با مشاهده نشانه ها، باید روغن گیربکس را تعویض کنید. عدم تعویض به موقع روغن، باعث اختلال در عملکرد سیستم چرخ دنده می ‌شود. اگر زمانی در این سیستم نیز مشکلی به وجود بیاید، دیگر قسمت‌ های خودرو را نیز درگیر می ‌کند. اهمیت شناخت علائم و نشانه‌ های خرابی روغن ترمز یا کاهش آن، برای تعویض به موقع روغن است.اگر روغن به موقع تعویض شود، دیگر هیچ خطری سیستم دنده را تهدید نخواهد کرد. اکنون اگر به دنبال اطلاعات بیشتری هستید، یا نیاز به تعویض روغن دارید، با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...