the-method-of-diagnosing-car-oil-burning
14 آذر 1401

خودرو برای عملکرد درست نیاز به سیالاتی همچون آب، روغن و سوخت دارد. هر کدام از این موارد در جایگاه خود نقشی حیاتی را برای خودرو ایفا می کنند. افت کیفیت یا کمبود هر کدام می تواند خودرو را با مشکلات عدیده ای روبرو کند. روغن موتور برای کارکرد صحیح موتور خودرو از ضروریات محسوب می شود و در واقع بدون آن عملا موتور نمی تواند فعالیت درستی داشته باشد. در بسیاری موارد شاهد مراجعه رانندگان خودرو به مراکز تعمیرات هستیم که گزارش روغن سوزی خودروی خود را می دهند و نمی دانند که بایستی در چنین شرایطی چه اقداماتی انجام دهند. در این مطلب تصمیم داریم ابتدا با روش تشخیص روغن سوزی خودرو و علل آن صحبت کرده و در ادامه نکاتی را جهت پیشگیری از این مشکل ارائه کنیم.

روغن سوزی خودرو چیست؟

روغن سوزی خودرو یکی از خطرناک ترین و در عین حال شایع ترین مشکلاتی است که می تواند برای یک خودرو اتفاق بیفتد. اصولا خودروهای فرسوده، قدیمی و خودروهایی که از موتور درون سوز و احتراقی بهره می برند بیشتر به این مشکل دچار می شوند. در صورتی که این مسئله به موقع شناسایی و برطرف نشود، آسیب های جدی به خودرو وارد خواهد شد. 
اما دقیقا منظور از روغن سوزی خودرو چیست و ما چه زمانی می گوییم خودرو دچار روغن سوزی شده است؟ زمانی که روغن موتور درون موتور می سوزد، مقادیری از آن همراه با دود از خودرو خارج می شود. این مسئله خودرو را با کاهش میزان روغن روبرو می کند. به این پدیده روغن سوزی خودرو می گویند. این بهترین روش تشخیص روغن سوزی خودروست که به آن اشاره کردیم. اما روش های دیگری نیز برای تشخیص این مشکل وجود دارند که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم کرد.

3 روش تشخیص روغن سوزی خودرو و علل آن

 زمانی که روغن موتور به نحوی به محفظه احتراق سیلندر راه پیدا می کند، در فرایند احتراق، با هوا و سوخت خودرو مخلوط شده و محترق می شود. این امر علاوه بر کاهش مقدار روغن موجود در موتور خودرو، دود خارج شده از درون موتور را به رنگ آبی تبدیل می کند. این عامل باعث می شود تا آلایندگی هیدروکربن های نسوخته دود خارج شده از خودرو افزایش پیدا کند. این سلسله اتفاقات منجر به کاهش طول عمر موتور خودرو و ورود آسیب های جدی به آن می شود. بنابراین برای پیشگیری از چنین مسائلی لازم است روغن سوزی خودرو به سرعت تشخیص داده شود. در ادامه 3 روش راحت و آسان برای تشخیص روغن سوزی خودرو ارائه می شود:

اولین راه تشخیص روغن سوزی خودرو ، کاهش میزان روغن موتور:

 کاهش میزان روغن موتور اولین راه برای  تشخیص روغن سوزی خودرواست ؛بر اساس توضیحاتی که تاکنون ارائه کردیم یکی از نشانه های مهم و اصلی در روغن سوزی خودرو، خروج روغن به همراه دود از خودروست که این عامل به کاهش میزان روغن موتور منجر می شود. بنابراین در صورتی که مشاهده کردید خودرو به طور مداوم و غیر طبیعی در حال از دست دادن روغن است و مقدار آن به سرعت کاهش پیدا می کند بایستی بلافاصله و در اولین فرصت روغن خودرو و وضعیت آن را بررسی کنید. برای بررسی روغن موتور بایستی نشانگر روغن را یک ساعت بعد از خاموش کردن خودرو چک کنید. 
در واقع خودرو در زمان خاموشی کاملا سرد می شود و روغن آن به مجاری مورد نظر بر می گردد و در چنین شرایطی می توان دقیق تر وضعیت آن را بررسی کرد. به این نکته نیز دقت داشته باشید که گاهی کاهش سطح روغن خودرو به دلیل روغن سوزی نیست و می تواند دلیل دیگری همچون نشتی باعث آن باشد. برای اینکه از این قضیه نیز مطمئن شوید، می توانید خودروی خود را برای مدت زمانی بین 8 الی 9 ساعت در یک مکان کاملا تمیز پارک کنید. در صورتی که بعد از گذشت این مدت زمان، اثری از روغن یا لکه روغن زیر خودرو نبود، این یعنی کاهش روغن به دلیل نشتی نیست و عامل کاهش آن همان روغن سوزی است.

دومین راه تشخیص روغن سوزی خودرو ، خارج شدن دود آبی رنگ از درون اگزوز موتور:

دود آبی رنگی که از درون اگزوز خودرو خارج می شود، می تواند یکی دیگر راهای تشخیص روغن سوزی خودرو باشد. همانطور که قبلا اشاره کوتاهی داشتیم، زمانی که روغن به همراه سوخت می سوزد، بخاری آبی رنگ از درون خودرو خارج می کند. 
با اینکه این روش یکی از رایج ترین روش های تشخیص روغن سوزی خودروست بایستی به این نکته دقت داشته باشید که در برخی از ماشین های موجود در بازار، بخار آبی ناشی از روغن سوزی جذب می شود و به بیرون راه پیدا نمی کند. در این شرایط دیگر نمی توان از این طریق روغن سوزی خودرو را تشخیص داد. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان هر از چندگاهی بدون اینکه اثری از بخار آبی باشد، وضعیت روغن را بررسی کنید.

 

سومین راه تشخیص روغن سوزی خودرو ، استشمام بویی نامطبوع از اگزوز ماشین:

استشمام بویی نامطبوع از اگزوز خودرو که خارج میشود میتواند یکی از نشانه ها و علائم  ناشی از روغن سوزی خودرو باشد.

 

خارج شدن دود سفید رنگ ازاگزوز ماشین:

خارج شدن دود سفید از اگزوز ماشین ممکن است به علت چندین عامل باشد و لزوماً به معنای روغن‌سوزی ماشین باشد .در زیر چند دلیل ممکن برای خروج دود سفید از اگزوز آورده شده‌اند:


1. احتمال روغن‌سوزی:

  •  اگر دود سفید همراه با بوی روغن باشد و مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است به مشکلات مربوط به سیستم روغن اشاره داشته باشد.

 

در غیر اینصورت علل خارج شدن دود سفید میتواند دلایل زیر باش:

 

2. آب‌بخار در سیلندرها: 

  • دود سفید ممکن است به عنوان آب‌بخار ناشی از احتراق آب در سیلندرها باشد. این اتفاق معمولاً در مواقع سرد و یا پس از استارت زدن ماشین اتفاق می‌افتد. این نوع دود نیاز به نگرانی خاص ندارد و پس از گرم شدن موتور معمولاً کاهش می‌یابد.

 

 

3. احتمال نقص در احتراق سوخت:

  •    نقص در احتراق سوخت ممکن است دود سفید تولید کند. این ممکن است به دلیل مشکلات در سیستم تزریق سوخت، کلید سوخت، یا سوخت ناسوخته باشد. نیاز به بررسی دقیق توسط تعمیرکار دارد.

 

دیگر علائم روغن سوزی خودرو

علاوه بر موارد گفته شده، موارد دیگری نیز وجود دارند که می توان به کمک آن ها روغن سوزی در خودرو را شناسایی کرد. این موارد به شرح زیر هستند:
مشاهده چربی های جمع شده بر روی سر شمع های خودرو
از طریق اگزوز نیز می توان به روغن سوزی خودرو پی برد. به این صورت که انگشت خود را به دهانه اگزوز نزدیک کنید و روی دهانه آن بکشید، در صورت چرب شدن انگشت، احتمال روغن سوزی خودرو وجود دارد.
خفه کردن های مرتب و خاموش شدن موتور خودرو از دیگر علائم روغن سوزی می تواند باشد.
کاهش قدرت خودرو
داغ شدن و افزایش دمای بیش از حد موتور خودرو
ریپ زدن خودرو در زمان حرکت و روان کار نکردن آن
افت شتاب خودرو
می بینید که عدم سلامت روغن موتور و کاهش سطح کیفی آن تا چه اندازه می تواند خودروی شما را با مشکل مواجه کند. در صورتی که این مشکل به سرعت شناسایی نشود، تاثیرات مخرب آن نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین سعی کنید نظارت کاملی روی کیفیت و سلامت روغن موتور داشته باشید.

علل روغن سوزی خودرو:

حالا که با روغن سوزی خودرو و روش های تشخیص آن آشنا شدیم، می خواهیم ببینیم اصلا این مشکل چگونه رخ می دهد؟ چه عواملی باعث می شوند تا روغن موتور به مرحله سوختگی برسد و بوی نامطبوعی بگیرد؟ از مهم ترین علل روغن سوزی خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
خراب شدن قطعات و یاتاقان های مختلف خودرو
آسیب دیدگی، ساییدگی و خراب شدن لاستیک گیت
ساییده شدن دیواره پیستون
خراب شدن شیر PVC
خوردگی و خراب شدن کاسه نمد
شکستن یا خرابی رینگ پیستون
خراب شدن یا ساییدگی واشر سر سیلندر
خراب شدن شاتون ها
ایجاد اصطکاک شدید در گیت سوپاپ و قطعاتی از این قبیل
سوختن روغن گیربکس و روغن هیدرولیک به وسیله موتور خودرو
با اینکه عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند باعث روغن سوزی خودرو شوند، اما راهکارهایی نیز برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد شده اند که می توان به کمک آن ها بروز چنین اتفاقاتی را به حداقل ممکن رساند.

 

راهکارهایی برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو

یکی از مواردی که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که اطلاع داشتن از نحوه کار قطعات خودرو و آشنایی با هر قسمت از آن، تاثیر زیادی در جلوگیری از آسیب به خودرو و کاهش طول عمر آن دارد. در واقع اگر شما دانش خود را نسبت به بخش های مختلف خودرو افزایش دهید، راحت تر می توانید از آن در برابر مشکلات احتمالی محافظت کنید. حال بیایید برگردیم به موضوع اصلی خودمان. برای پیشگیری از روغن سوزی خودرو چند راهکار موثر پیشنهاد می شود که به شرح زیر هستند:
سعی کنید همیشه نسبت به سطح روغن موتور خودرو حساس باشید. هر روز نشانگر روغن موتور را بررسی کنید تا در صورت افت روغن موتور بتوانید بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.
تحت هیچ شرایطی موتور خودرو را با موادی مانند گازوئیل شستشو ندهید. در صورتی که چنین کاری را انجام دهید، احتمال بروز مشکلات جدی برای خودرو وجود دارد. ( به جای مواد قوی می توانید از اسپری های تمیز کننده مناسب و مرغوب برای تمیز کردن موتور خودرو استفاده کنید.)
همیشه سعی کنید در هنگام انتخاب روغن موتور برای خودرو بهترین و باکیفیت ترین نوع آن را خریداری کنید. از روغن موتوری استفاده کنید که کاملا متناسب با شرایط خودروی شما باشد. این اقدام باعث می شود تا احتمال روغن سوزی تا حد زیادی کاهش پیدا کند.
در برخی موارد و بر طبق نظر کارشناسان می توان به جای استفاده از روغن موتور از افزودنی های شیمیایی که نسبت به روغن سبک تر هستند استفاده کرد.
دمای موتور خودرو توسط ترموستات تنظیم می شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید ترموستات را دستکاری یا باز کنید. در صورت انجام این کار تمامی تنظیمات دما به هم ریخته و احتمال روغن سوزی افزایش پیدا می کند.
تعویض به موقع فیلتر هوا
استفاده از مکمل روغن با کیفیت

عوارض ناشی از روغن سوزی خودرو

در صورتی که خودروی شما به روغن سوزی بیفتد با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم خواهد کرد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
حرکت سخت پیستون ها درون سیلندر
کاهش توان موتور خودرو
آسیب زدن به موتور خودرو
افت بازدهی مصرف سوخت
دودی که از روغن سوزی خودرو به بیرون منتقل می شود، اثرات زیانباری برای محیط زیست دارد. از همین رو تولیدکنندگان برای پیشگیری از تخریب محیط زیست، اگزوزهایی را طراحی می کنند که دود ناشی از روغن سوزی را جذب کرده و اجازه خروج آن به بیرون را ندهند.

 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...