عمر مفید روغن موتور و بهترین زمان تعویض روغن موتور

عمر-روغن-موتور
20 شهریور 1401

روغن موتور یک ماده شیمیایی منحصر به فرد است که برای ارتقا کیفیت عملکرد موتور خودرو، طراحی شده است. این ماده در حال حاضر در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود و از آن جایی که در خودرو نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، ما قصد داریم در ادامه به طور مفصل در مورد آن صحبت کنیم و کارایی و عمر آن را مورد بررسی قرار بدهیم. به شما هم پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با اروند شهاب همراه باشید تا بیشتر با روغن موتور خودرو آشنا شوید و بتوانید از خواص و قابلیت‌های این ماده به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

میزان عمر مفید یک روغن موتور چه قدر است؟

اکثر افرادی که در حوزه طراحی و ساخت خودرو فعالیت می‌کنند، معتقد هستند که طول عمر مفید یک روغن موتور، حدوداً یک سال است و برای این که خودرو کارایی مطلوبی داشته باشد، باید بعد از یک دوره یک ساله روغن موتور آن تعویض شود. اما باید بدانید که این مدت تقریبی است و از آن جایی که خودروها از لحاظ ساختاری تفاوت زیادی با یکدیگر دارند نمی‌توان این موضوع را به همه آن‌ها تعمیم داد. البته، نظر برخی دیگر نیز این است که روغن موتور خودرو باید بعد از هر 5000 کیلومتر تعویض شود. به همین دلیل است که اکثر راننده‌ها بدون این که توجهی به شرایط ماشین خود داشته باشند، تنها بر اساس کیلومتر طی شده خودرو، روغن آن را تعویض می‌کنند‌. اما باید بدانید که این کار به هیچ وجه اصولی نیست و ممکن است خسارت‌های سنگینی به خودرو وارد کند. از این رو، ما در قسمت‌های بعدی به طور مفصل در مورد بررسی طول عمر مفید روغن خودرو صحبت می‌کنیم و راهکارهایی را به شما ارائه می‌کنیم.

عمر مفید روغن موتور، چگونه تعیین می‌شود؟

با وجود این که امروزه از ترفندهای زیادی برای افزایش طول عمر مفید روغن موتور استفاده می‌شود، باز هم این ماده بعد از مدتی، کیفیت اولیه‌اش را از دست می‌دهد و دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت. اما بد نیست بدانید که شاخصه‌های وجود دارند که با بررسی آن‌ها می‌توان میزان عمر مفید یک روغن موتور را تعیین کرد. به طور مثال نیز به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

مطالعه بیشتر: خواص روغن موتور مناسب

Quartz روغن موتور :

اولین مؤلفه‌ای که برای تعیین طول عمر یک روغن موتور، وجود دارد مقدار زمانی است که برای استفاده از این محصول اعلام شده است. این مؤلفه با عبارت لاتین Quartz، روی قوطی‌های روغن موتور درج می‌شود و مصرف کننده در حین خرید روغن موتور حتماً باید به آن توجه کند.

بررسی شرایط کاری خودرو :

راه دیگری که برای بررسی طول عمر یک روغن موتور وجود دارد، این است که شرایط کاری خودروتان را مورد بررسی قرار دهید. مثلاً اگر خودرو شما برای یک مدت طولانی، بیش از حد معمول کار کرده باشد و تحت فشار قرار گرفته باشد شک نداشته باشید که طول عمر روغن موتور آن به طول قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است و دیگر فایده‌ای برای خودرو شما ندارد. اگر هم این نکته را جدی نگیرید به موتور خودروتان فشار وارد می‌شود و به روغن سوزی می‌افتد.

روغن موتور را کی تعویض کنیم

محاسبه کیلومتر پیموده شده خودرو :

یکی دیگر از روش‌های مفیدی که برای تعیین عمر مفید یک روغن موتور، وجود دارد این است که راننده هر باری که روغن موتور خودرو را تعویض می‌کند کیلومتر طی شده آن را نیز یادداشت کند. با این کار به خوبی بر مقدار طول عمر این محصول اشراف پیدا می‌کند و هر وقت که نیاز باشد آن را تعویض می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: تشخیص روغن موتور تقلبی از اصل

 

آیا روغن موتور تاریخ انقضا دارد؟

به زبان ساده تر بله ، همه‌ی روغن موتورها دارای تاریخ انقضا هستند،تاریخ انقضای درج‌شده روی بطری تا زمانی اعتبار دارد که درب آن باز نشده باشد. به محض باز شدن درب بطری، زمان مصرف به طور قابل توجه ای کاهش می‌یابد اما با توجه به نوع روغن، طبیعی (معمولی) ویا مصنوعی بودن روغن، تاریخ انقضا متفاوت است. تاریخ انقضا روغن موتور چه طبیعی یا مصنوعی هر زمانی که درب بطری آن باز شود، حداکثر شش ماه تا یک سال است که علت آن اکسیداسیون بالا و سریع روغن دربطری های بازمیباشد.اکسیداسیون اثر روغن درموتور را از بین می‌برد و باعث معیوب کردن سیستم روغن‌رسانی میشود.

عمر مفید نگهداری روغن موتور در بطری های باز نشده: 

برای روغن موتورهای طبیعی یا معمولی 2 تا 4 سال و برای روغن های مصنوعی 4 تا 7 سال است.

 

 

تاریخ انقضا روغن و نشانه های روغن فاسد

نشانه های خرابی یا انقضا روغن موتور:

اگر بطری روغن موتور شما باز بود و اطلاعی از تاریخ انقضا نداشتین از دو راه می توانید فاسد شدن روغن خود اطمینان حاصل کنید:

1)رنگ روغن:

       روغن موتور تازه و منقضی نشده، کهربایی‌رنگ بسیار صاف و شفاف است و نباید ظاهری کدر داشته باشد.

2) یکپارچگی یا پیوستگی روغن:

      روغن موتور سالم و تازه به نرمی جاری شده و ظاهری سیال مانند دارد، روغن نباید حالت غلیظ و تکه تکه شده داشته باشد در این حالت به هیچ وجه قابل استفاده نیست.

 

 

چرا باید روغن موتور خودرو، تعویض شود؟

از آن جایی که با گذر زمان، روغن موتور خودرو کم‌کم خاصیت‌های روان‌کنندگی و گران‌روی خود را از دست می‌دهد، دیگر نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند. از طرف دیگر، این امکان نیز وجود دارد که بر کیفیت کارایی خودرو تأثیر منفی بگذارد و قطعات آن را خراب کند. از این رو، حتماً لازم است که هر چند وقت یک بار برای بررسی کیفیت آن به یک تعویض روغنی مراجعه کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. با این کار هم طول عمر خودروتان افزایش پیدا می‌کند هم خیلی از هزینه‌هایی که مدام باید بابت تعمیر قطعات مختلف خودرو پرداخت می‌کنید، حذف می‌شوند.

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور :

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور، به توصیه سازنده خودرو و نوع روغن مورد استفاده بستگی دارد. عموماً توصیه می‌شود که روغن موتور هر 5000 تا 7500 کیلومتر یا هر 6 ماه یکبار تعویض شود. در صورت استفاده از روغن سنتتیک، ممکن است بتوانید آن را بیشتر از 7500 کیلومتر استفاده کنید. همچنین، در صورت استفاده از خودرو در شرایط سخت مانند رانندگی در شهر، تعویض روغن موتور را باید به صورت متناسب با این شرایط انجام دهید.

 

علایمی که نشان می‌دهند روغن موتور باید تعویض شود عبارتند از:

 

رنگ روغن: روغن موتور جدید برای خودروهای جدید رنگ زرد روشن دارد. اگر روغن رنگش تیره شده یا رنگش تغییر کرده، نشانه‌ای است که باید تعویض شود.

سطح روغن: باید سطح روغن را بررسی کرد و در صورتی که سطح آن کم است باید تعویض شود.

صدای بیشتر از حد عادی موتور: اگر موتور بیشتر از حد عادی صدا می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از نیاز به تعویض روغن باشد.

افزایش مصرف سوخت: اگر مصرف سوخت خودرو شما بیشتر از حد عادی شده است، ممکن است نشانه‌ای از نیاز به تعویض روغن باشد.

آلودگی روغن: اگر روغن موتور آلوده به ذرات غیرخودروی است، مانند ذرات گرد و غبار، نشانه‌ای از نیاز به تعویض آن است.

تاریخ تولید روغن: روغن موتور دارای تاریخ انقضای خود است، بنابراین باید تاریخ تولید روغن را بررسی کرد و در صورتی که گذشته است باید تعویض شود

 

خرید روغن موتور مرغوب

با توجه به نقش مهمی که یک روغن موتور درخودرو بازی می‌کند، توصیه ما این است که برای خرید این محصول به مراکز و فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید. با این کار هم می‌توانید از خدمات ویژه‌ این مراکز استفاده کنید هم از شر افراد سودجو و کلاهبردار خلاص می‌شوید و این فرصت را دارید که بهترین محصول را با یک قیمت معقول خریداری کنید. 

تذکر: اگر در مورد روغن موتور اطلاعات کافی ندارید حتماً قبل از این که برای خرید این محصول به بازار مراجعه کنید با یک کارشناس مشورت کنید. چرا که اگر به دلیل بی‌تجربگی و کم‌اطلاعی نتوانید انتخاب درستی داشته باشید و روغن موتوری که می‌خرید غیراستاندارد باشد، ساختار خودرو شما به شدت آسیب می‌بیند و باید خسارت‌های سنگینی پرداخت کنید.

 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...