car-engine-oil-too-much-what-happens-to-car-engine
16 اسفند 1402

عوارض روغن موتور اضافی در خودرو

روغن موتور برای تسهیل حرکت موتور و خنک نگه داشتن آن ضروری است. اما میزان روغن موتور در مخزن نباید بیشتر از حد استاندارد باشد چرا که ممکن است صدمات متعددی را به سیستم خودرو وارد کند. علاوه بر آن کاهش میزان روغن موتور سبب افزایش حرارت قطعات موتور شده و موجب اصطکاک میان اجزا می شود. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی عوارض روغن موتور اضافی در خودرو بپردازیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نشانه‌ها و علائم وجود روغن اضافی در موتور خودرو:

مقدار روغنی که در مخزن روغن موتور ریخته می شود نباید از حد مجاز فراتر رود. اگر خودتان در مخزن روغن ریخته باشید احتمالا راحت تر متوجه می شوید که به حد کافی وارد مخزن شده است یا خیر. پر شدن روغن موتور علائمی دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

نشتی روغن:

در صورتی که مخزن از روغن پر شود، در هنگام حرکت خودرو روغن موتور در اطراف موتور نشت می کند.

بوی سوختن روغن:

ریخته شدن روغن موتور در اطراف موتور و تماس آن با قطعات داغ ممکن است سبب ایجاد بوی روغن سوخته در کابین خودرو شود.

دود در محوطه پیشرانه و اگزوز:

اگر مقدار روغن نشت کرده زیاد باشد احتمالا دود ایجاد می کند. همچنین دودی که از اگزوز خارج می شود غیرطبیعی بوده و در پیشرانه سر و صدای زیادی ایجاد می شود.

روشن شدن چراغ چک روغن:

اگر پس از روشن خودرو چراغ مربوط به روغن موتور روشن شد، خودرو را خاموش کرده و برای چک کردن روغن اقدام کنید.

مشکل در شتاب گرفتن خودرو:

در مواردی افزایش روغن موتور سبب اختلال در شتاب گرفتن خودرو می شود.

اگر هر یک از علائم گفته شده را پس از روشن کردن خودرو مشاهده کردید، ابتدا میزان روغن موتور را چک کنید. با استفاده از میله مخصوص، از مقدار استاندارد روغن موتور در مخزن مطمئن شوید. این کار را زمانی انجام دهید که موتور خودرو خاموش است. میله خطوطی دارد که نشان دهنده ارتفاع روغن موتور در مخزن است. اگر روغن بیشتر از خط مشخص شده در میله استاندارد بود به معنای روغن موتور اضافی است.

نحوه چک کردن روغن موتور

برای چک کردن روغن موتور ابتدا خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید موتور سرد شود. بهتر است از خاموش شدن خودرو حداقل 15 تا 20 دقیقه گذشته باشد. در این زمان روغن کامل در مخزن ریخته می شود و اندازه گیری آن دقیق تر انجام می گیرد. علاوه بر آن در حالت روشن بودن خودرو دمای روغن موتور می تواند به 120 درجه سانتی گراد برسد. به این ترتیب چک کردن آن پس از سرد شدن خودرو از لحاظ ایمنی منطقی تر است. برخی افراد به اشتباه روغن موتور را بلافاصله پس از خاموش کردن خودرو چک کرده و در صورت کاهش میزان آن، روغن بیشتری به مخزن می ریزند. اما این کار سبب می شود بعد از سرد شدن موتور حجم روغن کمتر شود و از خط استاندارد پایین تر قرار بگیرد.
پیش از چک کردن روغن موتور، خودرو را روی سطح صاف و هموار قرار دهید. در این حالت مخزن روغن کج نبوده و اندازه گیری آن دقیق تر است. 10 دقیقه صبر کنید و میله مخصوص را از مخزن خارج کنید. با استفاده از دستمال یا کاغذ، میله را تمیز کرده و سپس آن را در مخزن قرار دهید. میزان روغن موتور باید بین محدوده مشخص شده قرار داشته باشد. بیشتر یا کمتر بودن روغن موتور به سیستم خودرو آسیب می زند. خودروهای جدید ممکن است میله اندازه گیری روغن موتور نداشته باشند. در این خودروها از نشانگرهای الکترونیکی استفاده شده و میزان دقیق روغن موتور را نشان می دهند.
مقدار مورد نیاز روغن موتور برای هر خودرو متفاوت است. بیشتر خودروها متوسط به 4 الی 6 لیتر روغن موتور نیاز دارند. این میزان روغن در پس هر 800 کیلومتر باید تعویض گردد تا به عملکرد سیستم خودرو صدمه ای وارد نشود.

over-filling-engine-oil

مطالعه بیشتر: 3 روش برای تشخیص روغن سوزی خودرو و علل آن

 

تخلیه روغن اضافی از موتور خودرو:

اگر متوجه روغن اضافی در موتور شدید باید جهت تخلیه آن اقدام کنید. به دو روش می توان تخلیه روغن اضافی از موتور خودرو را انجام داد:
روش اول: از یک پمپ ساکشن استفاده کرده و روغن را با ایر ساپلای تخلیه کنید.
روش دوم : در واقع همان روش سنتی است که مکانیک ها برای تخلیه روغن موتور انجام می دهند. ابتدا باید خودرو با بالا بر بالا رود و روغن موتور از مخزن تخلیه شود.


زیاد شدن بیش از حد روغن موتور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

کاهش یا افزایش مقدار روغن موتور از حد مجاز، مشکل آفرین است. برخی از رانندگان به اشتباه تصور می کنند که پر کردن روغن موتور باعث بهبود عملکرد خودرو خواهد شد یا اینکه نیازی به چک کردن طولانی مدت روغن نخواهد بود. اما این کار یک اشتباه بزرگ است که آسیب جدی به اجزای خودرو و قطعات وارد می کند. وقتی روغن بیش از حد در مخزن ریخته شود به طرف میل لنگ می رود و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد. میل لنگ در زمان حرکت خودرو با دور زیاد حرکت می کند. ریخته شدن روغن در اطراف میل لنگ باعث ایجاد کف و تماس روغن با سایر قطعات داخلی می شود. در نهایت قطعات کند شده و خودرو دچار مشکل می گردد.
ازدیاد روغن در مخزن روغن موتور سبب اعمال فشار به واشرها شده و روغن را به اطراف پخش می کند. یکی از دلایل از بین رفتن کاسه نمد که در سر میل لنگ قرار گرفته است، تماس روغن موتور با آن می باشد.
در این مقاله سعی کردیم به بررسی عوارض روغن موتور اضافی در خودرو بپردازیم. همانطور که گفته شد روغن موتور یک محصول ضروری برای بهبود عملکرد اجزای سیستم خودرو است. اما کاهش یا افزایش آن مشکلات متعددی را ایجاد می کند. بعضی افراد عمدا یا سهوا روغن موتور زیادی را به مخزن وارد می کنند. نشت کردن روغن باعث خرابی قطعات درونی خودرو شده و عملکرد آن ها را کاهش می دهد. علاوه بر آن، قطعات در اثر اصطکاک حاصل از تماس با روغن داغ می شوند و ممکن است برای همیشه کارایی خود را از دست بدهند. با روش های گفته شده در مقاله میزان روغن موتور را چک کنید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

اروند شهاب تولید کننده باکیفیت‌ترین روغن موتور در ایران.

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...