روغن-موتور-تقلبی
8 مرداد 1401

روغن موتور یک ماده حیاتی است که به طور مستقیم بر کیفیت کارایی خودرو تأثیر می‌گذارد و نقش بسیار مهمی در این وسیله ایفا می‌کند. اما متأسفانه از زمانی که قیمت قطعات لوزام یدکی خودرو افزایش پیدا کرده، حجم عظیمی از روغن‌ موتورهای تقلبی وارد بازار شده و مشکلات زیادی برای خودروداران به وجود آورده است. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ما قصد داریم در ادامه به طور مفصل در مورد نحوه تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی صحبت کنیم و روش خرید روغن موتور اصل را به شما بیاموزیم. پیشنهاد می‌کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روغن موتور تا پایان این بحث با ما همراه باشید.

نحوه تشخیص روغن موتور تقلبی

با بررسی چند نکته ریز به راحتی می‌توانیم به تقلبی بودن یک روغن موتور پی ببریم. این نکات عبارتند از:

ظرف‌های روغن موتور 

ظرف روغن موتور مرغوب، باید کاملاً سالم و بی‌عیب باشد. پس اگر در حین خرید متوجه شده‌اید که ظرف روغن موتور غیر عادی است و روی آن خش خوردگی وجود دارد، به مرغوبیت آن شک کنید و برای خرید روغن موتور مورد نیاز خود به مکان دیگری مراجعه کنید.

کیفیت برچسب‌های روی قوطی روغن موتور 

نکته‌ دیگری که می‌تواند تقلبی بودن روغن موتور را به شما نشان بدهد، کیفیت برچسب‌هایی است که روی قوطی این محصول درج می‌شود. اگر این برچسب‌ها تار باشند و نوشته‌های آن‌ها واضح نباشد، شک نکنید محصولی که در آن وجود دارد، تقلبی و بی‌کیفیت است. زیرا برندهای معتبری که در حوزه تولید روغن موتور فعالیت می‌کنند تمام اطلاعات محصولات خود را به طور واضح روی برچسب‌های بزرگ درج می‌کنند و تعامل صادقانه‌ای با مشتریان خود دارند.

قیمت

همیشه محصولات باکیفیت و مرغوب، با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌شوند. پس زمانی که برای خرید روغن موتور به بازار مراجعه می‌کنید، این نکته را در نظیر بگیرید و فریب قیمت‌های پایین را نخورید.

بررسی ساختار روغن موتور

راهکار دیگری که برای ارزیایی کیفیت یک روغن موتور وجود دارد، این است که ساختار آن بررسی کنیم. برای این کار باید مقداری از این ماده را درون یک ظرف شفاف بریزیم و آن را به مدت یک ربع در یک مکان تاریک قرار دهیم. اگر آن بی‌کیفیت باشد لایه لایه می‌شود و یک سری ذرات خارجی در آن پدیدار می‌شوند. البته، روش‌های ساد‌‌ه‌تری نیز برای بررسی این موضوع وجود دارد. مثلاً فقط کافی است که شما مقداری از روغنی که فروشنده به شما داده است را روی یک کاغذ بریزید و آن کاغذ را به سمت پایین بچرخانید. در صورتی که روغن موتور مورد نظر شما تقلبی باشد زمانی که از روی کاغذ ریخته می‌شود یک دنباله تیره رنگ، روی کاغذ پدیدار می‌شود. این در حالی است که اگر آن اصل باشد، هیچ اثری روی کاغذ باقی نمی‌ماند و رنگ کاغذ تغییر نمی‌کند.

بوی روغن موتور

با وجود این که برخی از افراد تصور می‌کنند، روغن موتور خوب بوی تندی دارد اما باید بدانید که این تفکر به هیچ وجه درست نیست و در واقع روغن موتور اصل و استاندارد کاملاً بدون بو است و هیچ رایحه‌ای از آن متصاعد نمی‌شود. پس اگر در حین خرید با روغن موتوری مواجه شدید که بوی آن تند است شک نکنید که تقلبی و بی‌کیفیت است. 

رنگ روغن موتور

رنگ روغن موتور اصل، باید طلایی و شفاف باشد. اما از آن جایی که برای ساخت روغن‌های تقلبی از مواد دست دوم استفاده می‌شود، رنگ آن‌ها کدر و تیره است.

ویسکوزیته روغن موتور

روش دیگری که با انجام آن می‌توان به کیفیت یک روغن موتور پی برد، بررسی ویسکوزیته آن است. برای این کار باید روغن موتور را دمای 20- درجه قرار دهید تا یخ بزند. سپس آن را به مکانی گرم منتقل کنید تا یخ‌زدایی شود. اگر روغن اصل باشد، بعد از این که یخ آن از بین رفت تمیز و همگن باقی می‌ماند. این در حالی است که روغن موتور تقلبی بعد از این که یخ آن ذوب می‌شود، رسوب می‌کند.

درپوش روغن موتور

جالب است بدانید که برندهای معتبری که در حوزه تولید روغن موتور فعالیت می‌کنند درپوش ظروف خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که اگر آن‌ها باز شوند، روغنی که درون ظرف است کیفیت خود را از دست می‌دهد. با این ترفند هوشمندانه دیگر افراد سودجو نمی‌توانند محصولات تقبلی خود را به شما تحمیل کنند و مورد سوء استفاده قرار نمی‌گیرید.

تاریخ تولید روغن موتور

مؤلفه دیگری که می‌تواند در تشخیص روغن موتور اصل به شما کمک کند، تاریخ تولید آن است. توجه داشته باشید که تاریخ تولید این محصول، باید کاملاً دقیق روی ظرف آن‌ها درج ‌شود و امکان ندارد این مورد روی قوطی‌های مختلف یکسان باشد.

خرید روغن موتور اصل

بهترین روش برای خرید یک روغن موتور خوب، این است که به فروشگاه‌ها و مراکز معتبر مراجعه کنید. با این روش می‌توانید از تجربه کارشناسان فروش این مراکز بهره ببرید و بهترین محصول را با یک قیمت مناسب و به‌صرفه خریداری کنید. اروند شهاب تولید کننده بهترین و باکیفیت‌ترین روغن موتور برند مارس می‌باشد که از بهترین مواد اولیه پایه ساخته شده است. برای اطلاعات بیشتر با وبلاگ ارندشهاب همراه باشید. 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...