tips-for-buying-hydraulic-oil
7 دی 1401

روغن هیدرولیک از روغن های پر مصرف خودرو است که باید بعد از مدتی تعویض شود. این روغن با فشار زیادی که به آن وارد می شود کارایی روان کردن فرمان ماشین را دارد. روغنی کاربرد دارد که بتواند با وارد شدن این فشار در صورت نیاز به چهار حالت ماده مایع، گاز، جامد و پلاسما تبدیل شود. در بازار روغن های متفاوتی موجود است. اگر برای خریدن روغن هیدرولیک خودروی خود دنبال بهترین و مناسبترین گزینه هستید در این مقاله با ما همراه باشید.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک (Hydraulic Oil) یکی از روغن های مصرفی انواع خودروها است. وظیفه اصلی این روغن راحت و آسان کردن چرخش فرمان خودرو است. همچنین وظیفه انتقال قدرت را هم دارد. روغن هیدرولیک با توجه به فشار زیادی که به آن وارد می شود مانند روغن ترمز توانایی آن را دارد که حجم خود را حفظ کند. در بازار انواع متفاوتی از روغن ها وجود دارد که با توجه به ویژگی آنها، هر کدام برای خودرو خاصی استفاده می شود. علاوه بر کارایی روان کردن این روغن در صنعت های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در ماشین های دیگر مانند ماشینهای سنگین کاربردهای متفاوتی به عنوان مثال حرکت دادن پمپ ها، جک و جابجا کردن جرثقیل ها دارد.

فرمان هیدرولیکی چیست؟

به فرمان هایی گفته می شود که دارای سیستمی هستند که به وسیله چرخ دنده، مارپیچ، جک، پمپ هیدرولیک و شیر فرمان کار می کنند.  در اینجا روغن هیدرولیک نقش خود را ایفا میکند. این نوع سیستم با فشاری که به روغن وارد می شود، به وسیله جک ها به راننده در آسان چرخاندن فرمان کمک می کند. این نوع فرمان ها برعکس فرمان های ساده، به شما کمک می کنند تا رانندگی راحتی را داشته باشید.

روغن هیدرولیک

انواع روغن هیدرولیک

با توجه به اینکه تولید کنندگان صنعت روغن هیدرولیک هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند باید در خرید نوع روغن هیدرولیک دقت کنید. به صورت کلی دو نوع روغن در بازار وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:
روغن های هیدرولیک سنتتیک
این نوع روغن ها از موادی که در طبیعت وجود دارند ساخته می شوند. با توجه به ماهیت وجودی این روغن ها هیچ گونه خطری برای محیط زیست ندارند. همچنین در صورت نشتی، روغن های سنتتیک هیچ خطری برای انسان و محیط ندارند. این روغن ها کاربرد زیادی در ماشین ها دارند.
در بازار قیمت این نوع روغن ها به نسبت روغن های نفتی خیلی گرانتر است.
روغن های هیدرولیک نفتی
این روغن ها همانطور که از نامشان مشخص است از مواد نفتی تولید می شوند. مواد شیمیایی نفتی موجود در این روغنها خطرات بسیار جدی و خطرناکی را برای محیط زیست دارند. نشتی کردن این روغن ها برای انسان و محیط زیست خیلی خطرناک است.
با توجه به نوع ساخت روغن هیدرولیک نفتی، این روغن ها در مقایسه با روغن های هیدرولیک سنتتیک خیلی ارزانتر است و مشتریان زیادی دارد.

علائم خرابی و کم شدن روغن هیدرولیک فرمان

انواع کاربرد های دیگر روغن های هیدرولیک

کاربرد های معمولی( روغن های استاندارد، روغن های معمولی و مخلوط های روغنی)
استفاده برای دمای پایین( روغن هایی که در هواپیماها برای انتقال قدرت استفاده می شود.)
روغن های هیدرولیک در برابر دماهای بالا مقاومت زیادی دارند. (ماشین آلات)
روغن های هیدرولیک چه زمانی باید عوض شوند؟
برای تعویض روغن هیدرولیک زمان خاصی وجود ندارد. شما می توانید به کمک یک متخصص روغن را بازدید و بررسی کنید. با توجه به علائم زیر روغن هیدرولیک شما باید تعویض شود:
افزایش گرانروی روغن (سفت شدن روغن)
تیرگی رنگ روغن که به معنی سوختن روغن و کاربرد نداشتن آن
کف کردن روغن هیدرولیک در پمپ فرمان
کم شدن سطح روغن در پمپ
سفت شدن فرمان 
بوی سوختگی روغن هیدرولیک
باید بدانید که هیچ وقت دو نوع متفاوت از روغن های هیدرولیک را با یکدیگر قاطی نکنید. برای تعویض حتما باید روغن قبلی با ساکشن خالی شود و پمپ فرمان هیدرولیک برای روغن جدید کاملا تمیز از روغن قدیمی باشد.

چه روغن هایی میتوان جایگزین روغن هیدرولیک کرد؟

جواب این سوال به صورت قطع هیچکدام است. در واقع هیچ گونه روغن دیگری را نمی توان جایگزین روغن هیدرولیک کرد، به دلیل اینکه هر روغنی خاصیت خاص خود را دارد و روغن ها با هم متفاوت هستند. زمانی که از دو نوع روغن متفاوت استفاده می شود باعث از بین رفتم قطعات سیستم هیدرولیک خودرو می شود.

نکات خرید روغن هیدرولیک

در زمان خرید روغن حتما دقت کنید که چه نوع روغنی برای ماشین شما مناسب است. خریدن یک روغن هیدرولیک باکیفیت و مناسب سبب افزایش عملکرد قطعات خودرو می شود. در ادامه به نکات مهم خریدن روغن هیدرولیک می پردازیم:
نوع روغن هیدرولیک 
قبل از هر کاری باید بدانید که از نوع روغنی می خواهید برای ماشین خود استفاده کنید. در اینجا خیلی اهمیت دارد که چه نوع روغنی از لحاظ طبیعی (سنتتیک) و شیمیایی (نفتی) مد نظرتان است.
به این توجه داشته باشید که روغن های از نوع شیمیایی با نشتی و وارد شدن به طبیعت، به مرور زمان می توانند تاثیر منفی بر روی انسان و محیط زیست بگذارند.
حجم مورد نیاز روغن 
با توجه به مدل خودرو و میزان حجم مورد نیاز سیستم هیدرولیک فرمان، باید روغن را در حجم مورد نظرتان خریداری نمایید. خریدن حجم دقیقی از روغن می تواند به صرفه و مناسب باشد. دقت کنید که در بعضی موارد خریدن یک روغن حجیم بسیار مناسب تر است تا خریداری چند روغن کوچکتر و همچنین از لحاظ هزینه خیلی به صرفه تر است.
خاصیت ضد خوردگی
تمامی قطعات مورد استفاده در سیستم فرمان هیدرولیک فلز هستند. امکان زنگ زدگی و اکسیدانه شدن در این سیستم وجود دارد. در اینجا خاصیت ضد خوردگی روغن هیدرولیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ویسکوزیته بودن روغن 
ویسکوزیته بودن روغن یعنی میزان روان بودن آن، اگر میزان روان بودن بیش از حد استاندارد باشد، روغن جریان مناسبی در سیستم هیدرولیک فرمان نخواهد داشت. اما اگر مقدار خیلی زیادی پایین باشد سیستم هیدرولیک به درستی کار نمی کند و دچار نشتی خواهد شد. پس میزان روان بودن روغن بسیار اهمیت دارد.
فعال در دمای بالا
دارا بودن این خاصیت روغن باعث پایدار بودن دما روغن می شود و با بالارفتن دما تبخیر نشود. در زمان خرید روغن باید به این قضیه دقت کنید. نقطه اشتعال بالای روغن هیدرولیک از اهمیت بالای برخوردار است در حالی که باعث افزایش کارایی، ایمن بودن و کیفیت بالای روغن می شود.
ایمن بودن روغن
اینطور به نظر می رسد که با توجه به اهمیت کارایی روغن، ایمن بودن آن برای مشتریان خیلی اهمیت ندارد. اما امنیتی که این روغن ایجاد می کند اهمیت زیادی دارد. مقاومت روغن در برابر آتش، بودار نبودن و سمی بودن آن از نکات مهمی است که باید در هنگام خرید دقت کنید.
سازگاری بالا
زمانی یک هیدرولیک مناسب است که با مواد افزودنی، دیگر سیالات و فلزاتی که با آن در تماس است سازگاری داشته باشد.
حفاظت
از آنجایی که کارایی این روغن در سیستم فرمان هیدرولیک روان کردن فرمان و جعبه فرمان است، در تماس دائمی با این قطعات است. روغن مورد نظر باید محافظ این قطعات باشد تا آسیب نبینند.
رسوب گیری
روغن باید دارای رسوب گیری مناسبی باشد تا بتواند نقش خود را در روان سازی فرمان به درستی انجام دهد.
ضد رطوبت
یکی از ویژگی های خود روغن می تواند ضد رطوبت بودن آن باشد. این ویژگی مانع جذب رطوبت و راحت انجام شدن عمل روان سازی می شود.

مزیت های روغن هیدرولیک

موارد زیر مزیت های این نوع روغن ها هستند:
پایداری مطلوب حرارتی
اکسیداسیون بالا
فاقد مواد افزودنی مانند سرب
مقاومت برابر ساییده شدن
خاصیت فیلترینگ بالا
جداسازی هوا و انتقال آن به داخل قطعات برای بالا بردن بازدهی 
محافظت از قطعات در برابر آسیب ها و زنگ زدگی ها
از دستگاه در مقابل مواد خورنده محافظت می کند.
تمامی این موارد به انسان کمک شایانی کرده است چون باعث افزایش طول عمر قطعات و سیستم شده است. این نوع روغن ها در برابر آلودگی ها و شرایط مخرب از دستگاه ها امنیت بالایی برقرار کرده است. همچنین کمک چشم داشتی برای کاهش تعمیرات داشته است.

سخن آخر

در این مقاله متوجه این شدید که روغن هیدرولیک چه کارایی دارد. با توجه به کارایی روغن باید در هنگام خرید به نکات مهمی از قبیل بو ندادن، سمی نبودن، ایمنی بالا، سازگاری بالا و غیره... توجه کرد. همچنین به علت محافظت شما از محیط زیست و طبیعت اطرافتان نوع روغن هیدرولیک اهمیت بالایی دارد. تعویض روغن علاوه بر اینکه در زمان درستی باید انجام شود، روش های خاص خود را دارد. برای تعویض روغن حتما از کارشناس و متخصص کمک بگیرید. در بازار انواع روغن وجود دارد که در هر کدام افزودنی های خاصی اضافه شده است که باعث شده هر روغنی ماهیت خاص خود را داشته باشد. در هیچ شرایط از مخلوط کردن چند روغن مختلف و یا استفاده دو نوع روغن متفاوت بپرهیزید.
تمیز نگه داشتن روغن هیدرولیک از موارد مهم در استفاده از آنها است. روغن ها اگر کثیف شوند و آلودگی وارد آنها شود، ماهیت شیمیایی خود را از دست می دهند. همچنین دیگر کارایی بسزایی نخواهند داشت. با تمیز نگه داشتن روغن میتوان باعث افزایش عمر آن شد و از هزینه های روانکاری و تعمیرات کم کرد.

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...