industrial-oil-and-grease
6 خرداد 1402

روغن صنعتی و گریس، محصولات پر کاربردی هستند که امروزه نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کنند. به همین دلیل نیز در انواع مختلفی به بازار عرضه می شوند و کمپانی ها و کارخانه جات متعددی در حوزه تولید آن ها فعالیت می کنند. با این وجود باز هم کم نیستند کسانی که شناخت زیادی از این محصولات ندارند و نمی توانند از مزایای بی شمار آن ها استفاده کنند. از آن جایی که این دو محصول کارایی زیادی در زندگی انسان دارند، ما قصد داریم در ادامه آن ها را به طور کامل به شما معرفی کنیم و خصوصیات هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همرا باشید تا با این محصولات کاربردی بیشتر آشنا شوید و بتوانید از مزیت های آن ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی ماده ای است که برای روانکاری قطعات صنعتی و کاهش اصطکاک آن ها، طراحی شده است. البته از آن جایی که در حال حاضر ابزار آلات و تجهیزات صنعتی در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه می شوند، روغن های صنعتی نیز در انواع مختلفی تولید می شوند که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

روغن های پلی گلیکول 

اولین نوع از روغن های صنعتی، روغن های صنعتی پلی گلیکول هستند که از ترکیبات غیر نفتی ساخته می شوند و کارایی خیلی خوبی دارند. جالب است بدانید که این محصول با اکثر فلزات سازگاری دارد و به بهترین نحو ممکن از آن ها محافظت کند. به همین دلیل نیز امروزه بسیار پر کاربرد است و در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن های دنده مرکب

نوع دیگری از روغن های صنعتی، روغن های دنده مرکب هستند که قدرت ویسکوزیته بالایی دارند  برای روانکاری چرخ دنده های تجهیزات غول پیکر صنعتی، بسیار مناسب اند. 

روغن های گیربکس مصنوعی 

نوع دیگری از روغن های صنعتی نیز وجود دارد که به آن ها روغن گیربکس صنعتی می گویند. این نوع روغن صنعتی با استفاده از یک سری مواد مصنوعی و در فشار بالا تولید می شود. به همین دلیل نیز خیلی نمی تواند سایش و اصطکاک هایی که میان قطعات یک دستگاه به وجود می آید را مهار کند. 

گریس چیست؟

گریس یک نوع ماده نیمه جامد است که خاصیت روانکاری دارد. این محصول از ترکیب کردن یک سری مایع سفت کننده و روان کننده ساخته می شود و حالت چرب و روغنی دارد. این محصول یکی از معروف ترین روانکار هایی است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع زیادی از آن استفاده می شود. البته گریس انواع مختلفی دارد که اینک ما مهم ترین آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد و آن ها عبارتند از:

گریس لیتیم 

یکی از پر کاربرد ترین انواع گریس، گریس لیتیم است. این محصول که بیشتر به گریس چند منظوره معروف است، یکی از بهترین انواع گریس محسوب می شود. به همین دلیل نیز از زمانی که به بازار عرضه شده، شدیداً مورد استقبال قرار گرفته است و توجه افراد زیادی را به سمت خود معطوف کرده است. 

گریس آلومینیوم 

یک نوع دیگر از گریس ها، گریس های آلومینیومی هستند که فرمولاسیونی منحصر به فرد دارند و جزء محصولات بی نظیر و مرغوب بازار به حساب می آیند. البته در قیاس با سایر انواع گریس، با قیمت بیشتری به بازار عرضه می شوند و صنعت گران نوپا از پس پرداخت هزینه خرید آن بر نمی آیند.

گریس پلی اوره

سومین محصولی که می خواهیم به شما معرفی کنیم، گریس پلی اوره است. این محصول با استفاده از ترکیبات غیر فلزی ساخته می شود و فرمولاسیون ویژه ای دارد.

گریس سدیم

از دیگر نمونه های گریس، می توان به گریس سدیم اشاره کرد. این نوع گریس به گونه ای طراحی شده است که از پایداری برشی خوبی برخوردار است و برای کاهش احتمال زنگ زدن فلزات بسیار مناسب است. اما با این وجود، با قیمت بسیار مناسبی به بازار عرضه می شود و انتخاب آن از لحاظ اقتصادی کاملاً به صرفه است.

گریس بنتون 

آخرین نوع از گریس ها نیز گریس بنتون نام دارد. این نوع گریس که به آن گریس ذوب نشدنی نیز می گویند، در برابر گرما بسیار مقاوم است و  برای صنایعی که به گریس های مقاوم نیاز دارند، کاملاً مناسب است. 

روغن صنعتی و گریس

تفاوت روغن صنعتی و گریس چیست « مزایا و معایب»

روغن صنعتی و گریس، تفاوت زیادی با یک دیگر دارند که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

میزان ماندگاری 

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که میان روغن صنعتی و گریس وجود دارد، در مورد میزان ماندگاری آن ها است.روغن گریس به گونه ای طراحی شده است که ماندگاری بیشتری دارد و مدت طولانی تری داخل دستگاه مورد نظر باقی می ماند.

میزان غلظت 

تفاوت دیگری که میان گریس و روغن صنعتی وجود دارد، در مورد میزان غلظت آن ها است. بد نیست بدانید که گریس غلیظ تر است و زمانی که از آن استفاده می شود، دفعات لازم برای انجام روغن کاری دستگاه مورد نظر شما به مراتب کمتر می شود. 

کیفیت 

روغن های صنعتی با گریس از لحاظ کیفیت تفاوت زیادی دارند. بد نیست بدانید که گریس ها تحمل بیشتری دارند و عواملی مثل گرما و رطوبت نمی تواند کیفیت و کارایی آن ها  را تحت شعاع قرار بدهد.  
قابلیت تعویض 
فرمولاسیون روغن های صنعتی و گریس، تفاوت زیادی با یک دیگر دارد. به همین دلیل نیز کارایی و ساختار آن ها نیز متفاوت است. مثلاً فرمولاسیون روغن های صنعتی جدید به گونه ای طراحی شده است که امکان تعویض و تغییر آن ها وجود دارد. اما این در حالی است که گریس چنین خصوصیتی ندارد و بعد از استفاده از آن، نمی توان جهت تعویض آن اقدام کرد.

خاصیت خنک کنندگی

روغن صنعتی و گریس، از طریق روغن کاری قطعات یک دستگاه، میزان اصطکاک آن ها را به حداقل می رسانند و از گرم شدن بیش از حد آن ها جلوگیری می کنند. اما باید بدانید که این خصوصیت در روغن صنعتی قوی تر است و آن بهتر می تواند گرمای بیش از حد دستگاه را از بین ببرد.

قیمت روغن صنعتی و گریس

یکی از مهم ترین مسائلی که در مورد روغن صنعتی و گریس، مطرح می شود قیمت آن ها است. در حقیقت مصرف کننده های این دو محصول می خواهند اطلاعات دقیقی در مورد نحوه قیمت گذاری این محصولات داشته باشند. اما این در حالی است که قیمت این محصولات به مؤلفه های مختلفی بستگی دارد و نمی توان به صورت قطعی در مورد قیمت آن ها اظهار نظر کرد. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما در این قسمت به صورت اختصاصی در مورد قیمت روغن صنعتی و گریس صحبت می کنیم و مؤلفاتی که بر قیمت آن ها تأثیر می گذارد را به اطلاع شما می رسانیم و این مؤلفات عبارتند از:

برند 

اولین و مهم ترین نکته ای که در حین تعیین قیمت روغن صنعتی و گریس مورد توجه قرار می گیرد، برند این محصولات است. هر چه برند محصول مورد نظر شما، معتبرتر باشد محصولات خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه می کند. البته از آن جایی که محصولات برند های معتبر از کیفیت بیشتری برخورداراند، اکثر افراد با قیمت بالای آن ها مشکلی ندارند و حاضر اند هر هزینه ای را بابت آن ها بپردازند.

کیفیت مواد اولیه 

مسأله دیگری که در حین تعیین قیمت روغن صنعتی و گریس مورد توجه قرار می گیرد کیفیت مواد اولیه است. مواد اولیه مرغوب کارایی بهتری خواهند داشت و باید در ازای خرید آن ها هزینه بیشتری پرداخت شود.

تذکر: از آن جایی که کیفیت دو محصول فوق حائز اهمیت است، توصیه ما به کسانی که قصد خرید آن ها را دارند این است که حتماً حتماً قبل از مراجعه به بازار با یک کارشناس مشورت کنند و راهنمایی بگیرند. بدون شک با رعایت این نکته انتخاب بهتری خواهند داشت و سریع تر به نتیجه می رسند. 

نظرات کاربران
لطفا صبر کنید...